Integracja Sensoryczna SI

Diagnoza i terapia zaburzeń przetwarzania sensorycznego.

Zaburzenie przetwarzania sensorycznego nazywane dysfunkcją integracji sensorycznej to brak umiejętności wykorzystywania przez zmysły informacji w celu płynnego, codziennego funkcjonowania. Zaburzenia procesów SI wpływają negatywnie na wiele obszarów funkcjonowania dziecka. Opóźniają kształtowanie zdolności komunikacyjnych, rozwój motoryczny, społeczny i emocjonalny.

Wybrane objawy, które mogą świadczyć o nieprawidłowym przetwarzaniu bodźców zmysłowych :

  • nadmierny niepokój, drażliwość i impulsywność,
  • lękliwość i postawa wycofywania się,
  • nadruchliwość i problemy z koncentracją uwagi,
  • kłopoty z równowagą i koordynacją ruchową,
  • silne domaganie się czynności i zabaw związanych z obracaniem się, huśtaniem, ślizganiem, podskakiwaniem lub unikanie takich doznań,
  • lęk przed oderwaniem nóg od podłoża,
  • choroba lokomocyjna,
  • niewłaściwy wzorzec postawy i chodu,
  • niskie napięcie mięśniowe i nadmierna męczliwość,
  • zła tolerancja wrażeń dotykowych,
  • brak umiejętności w naśladowaniu ruchów,
  • zaburzenia rozwoju językowego i zdolności komunikacyjnych.

Diagnoza procesów integracji sensorycznej obejmuje:

  • Wywiad z rodzicami.
  • Obserwację spontanicznych aktywności dziecka,
  • Próby Obserwacji Klinicznej SI,
  • Testy Południowokalifornijskie SI

Terapia Integracji Sensorycznej ma postać „naukowej zabawy”. Polega ona na wykorzystaniu zaplanowanych aktywności, których celem jest poprawa ogólnego funkcjonowania dziecka.